‘Ontzorgen van de klant is het belangrijkste doel’

St. Middelkoop & Zn. BV in Buurmalsen, het bedrijf in bouwmaterialen en leidingsystemen, is sinds 1970 gevestigd aan de Lingedijk. Ze zijn begonnen als sloopbedrijf dat gebruikte bouwmaterialen verkocht. Toen de vraag naar nieuwe bouwmaterialen groter werd, zijn ze die ook gaan verkopen. “Want”, zegt Barend: “We verkopen de klant geen nee”. Door deze toename aan voorraad in bouwmaterialen moest er uitgebreid worden. Een schuur voor opslag werd gebouwd en de benedenverdieping van het woonhuis werd als kantoor gebruikt. In het groen aan de Linge begint het succesverhaal van Middelkoop dat bestaat uit hard werken, kennis van zaken, service en vertrouwen.

 

Ontzorgen

Service is eigenlijk alles bij Middelkoop. Ze verkopen dan geen nee, maar hun medewerkers moeten óók de kennis hebben om te adviseren en niet te beroerd zijn om al om 6 uur ’s ochtends te beginnen. “Zo kan de aannemer nog even langskomen voordat hij naar zijn werk moet”, zegt Steven. “Wij willen de klant ontzorgen en dus moeten we zélf dat stapje extra doen. Klachten worden altijd binnen 24 uur opgelost”. Dat heeft ze een trouwe en gevarieerde klantenkring opgeleverd. Want ze leveren echt alles dat nodig is in, op, onder en rondom een gebouw. Ook wegenbouw, irrigatiesystemen en nachtvorstberegening zitten in het pakket van de Betuwse handelaar en daarom vinden ook agrariërs, hoveniers en tuincentra hun weg naar St. Middelkoop. Naast de verkoop van deze producten hebben ze de ervaring om zelf projecten aan te nemen en bouwen ze loodsen en schuren. Deze ervaring met het werk zelf maakt dat ze in staat zijn om goed te adviseren en ook de architect maakt gebruik van hun kennis.
De klant ontzorgen betekent ook snelle en betrouwbare leveringen doen. In 1990 heeft Middelkoop een logistieke afdeling opgezet in samenwerking met Van Tuyl uit Nieuwaal. Zij hebben de trucks en Middelkoop doet de planning. De transportkosten voor de klant zijn slechts 10 euro en een vracht rijdt al franco vanaf 200 euro. Barend: “Je legt er dus weleens wat bij, maar het grote geheel klopt en het is duidelijk voor de klant. Ook als we naar Den Helder moeten rijden, dan doen we dat gewoon”. Klanttevredenheid is heel belangrijk.

Groeien

In ‘98 wordt een vestiging in Zaltbommel geopend. Ze leveren aan bouw- en renovatieprojecten en willen zo volledig mogelijk zijn. “Als we het niet hebben, dan leveren we het toch en daar spannen we ons voor in”, zegt Steven. “Wij zorgen dat jij krijgt wat je wilt, ook als we het niet op voorraad hebben.”
Service verlenen betekent ook dat je zorgt dat je klant geen hinder ondervindt van een verbouwing. Dat leverde een mooie stunt op. Toen het noodzakelijk werd om uit te breiden in Buurmalsen werd over de bestaande loods heen een nieuwe grotere loods geplaatst. De zaak bleef ondertussen gewoon open en de handel ging door. In de nachtelijke uurtjes werd vervolgens de oude loods weggehaald.

“Het ontzorgen van de klant is het belangrijkste doel. Om dit te kunnen doen zoeken wij leveranciers die bij ons passen. Ze moeten voorraad hebben en snel kunnen leveren.
IP past bij ons.” 

In 2009 is Middelkoop Verhuur opgericht. Naast de verkoop van bouwmaterialen en leidingsystemen verhuren ze nu ook machines en met name de ZZP-er wordt hiermee geholpen.
Middelkoop laat zijn oog vallen op Werkendam voor verdere uitbreiding. In juni 2014 zijn de plannen klaar, maar de vergunning is er nog niet. Toch lukt het om binnen 6 maanden de vestiging te openen, omdat ze een deel van het werk zelf uitvoeren tijdens de bouwvak.
Inmiddels is in december ook een online vestiging geopend: een webshop. Dit is een extra bestelmogelijkheid voor de klanten, want de vestigingen, de showrooms en de lange openingstijden blijven bestaan. Maar een bestelling plaatsen kan nu óók ‘s avonds thuis op de bank en dat is ook klantvriendelijk.

Vertrouwen

Barend vertelt dat ze er naar streven om zo min mogelijk prijzen af te hoeven geven. De klanten van Middelkoop wéten dat het bedrijf niet de goedkoopste is, maar dat het altijd kan leveren en dat klachten binnen 24 uur worden opgelost. De relatie is gebaseerd op vertrouwen. Barend: “Als we morgen de goedkoopste moeten zijn, dan bestaan we 31 december niet meer. Maar geef ons een tijd op en dan staat je product er”. Op de vraag Wie is je belangrijkste doelgroep?  wordt lachend gereageerd door Barend:  ”De belangrijkste klant is degene die snel betaalt. We maken verder geen onderscheid, we hebben 20.000 klanten in het bestand, waarvan toch zo’n 15.000 kopend”.

Relatiedagen

De jaarlijkse relatiedagen zijn ontstaan uit de onmogelijkheid om zo’n groot klantenbestand allemaal van een kerstbrood te voorzien én het op de juiste plaats binnen het bedrijf te krijgen. “Er bestond in die tijd ook nog geen navigatie voor in de auto” vertelt Barend: “Er was een moment dat ik met slecht weer een adres niet kon vinden en toen viel de beslissing om het geld voor de kerstbroden voortaan aan een goed doel te geven. Dat werd de dagopvang voor gehandicapten ‘DVO’. Daarmee bereikten we de aannemers en uitvoerders echter niet en er is wel behoefte aan contact”.
De relatiedagen werden bedacht, waarbij Middelkoop klanten en leveranciers uitnodigt en zorgt voor een goede catering. Om meer betrokkenheid te krijgen, werd een veiling georganiseerd tijdens de relatiedagen en de opbrengst daarvan is bestemd voor DVO. Ook de betrokken families werden uitgenodigd bij deze veiling. “Allerlei leveranciers van Middelkoop, óók de slager, wordt gevraagd een product bij te dragen. Hoe gekker het is, hoe meer het opbrengt. Een bos bloemen ging vorig jaar voor 1000 euro van de hand”, vertelt Barend. De veiling is jaarlijks een groot succes en van de opbrengst is afgelopen jaar met de gehandicapten en begeleiders een hele dag gevaren.

St. Middelkoop is veelzijdig, deskundig, flexibel en vertrouwd. En ze wensen langdurige samenwerking met hun klanten en leveranciers. Barend: “Al 15 jaar doen we zaken met IP en de omzet met IP is alleen maar gegroeid. De prijzen moeten marktconform zijn, maar hoe we omgaan met elkaar is het belangrijkst.”